Köpvillkor

Om Vitosine AB
Företaget Vitosine AB med Organisationsnummer 559118-9625 har sitt säte i Västra Götaland och är registrerar för F-skatt och moms. Företagets postadress är Flöjelbergsgatan 8B, 431 37 Mölndal. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@vitosine.com med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss snarast.

Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@vitosine.com. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundservice, den fungerar både som kvitto och garantibevis. Har du inte erhållit en orderbekräftelse inom senast 1 timme från genomförd beställning ber vi dig meddela kundservice.

Frakt & leverans inom Sverige
Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar inom Sverige, oavsett storlek. Normalt har du ditt paket redan inom 1-4 arbetsdagar. I vissa fall kan det dröja lite längre och kan bero på att Postleverantören ibland kan få förseningar eller tekniska problem. Vi försöker då i första hand att informera dig via mail om eventuell leveransförsening. Har du mot förmodan inte fått ditt paket efter 7 arbetsdagar ber vi dig kontakta kundservice på e-postadress: info@vitosine.com 

Mindre försändningar skickas med PostNord 1:a klass som försöker om möjligt dela ut paketet i din brevlåda. Om varubrevet ej kan delas ut får du hämta det hos ditt ombud. Du får avisering om var du kan hämta ditt varubrev via sms eller mail. 

Större försändelser eller med vikt över 500 gram skickas med Postnord MyPack Collect till närmaste ombud. 

Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen (oftast 14 dagar). Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt. 

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Önskemål om ombud
Har du önskemål om ombud, vänligen lämna ett meddelande i samband med din beställning i kassan eller skicka ett mejl till info@vitosine.com så ordnar vi det. 

Leverans till dörr
Vid val av "Leverans till dörr" så levereras ditt paket utanför din dörr med DHL eller Postnord utan kvittens. Du godkänner i samband med köpet att paketet kan levereras utan kvittens. 

Internationell frakt & leverans

  • Norge: Fast fraktkostnad på 149 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Finland: Fast fraktkostnad på 49 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Danmark: Fast fraktkostnad på 49 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Tyskland: Fast fraktkostnad på 49 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Storbritannien: Fast fraktkostnad på 129 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Portugal: Fast fraktkostnad på 129 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.
  • Övriga EU länder: Fast fraktkostnad på 129 SEK via DHL Parcel Connect som levererar inom ca 1-6 arbetsdagar till ditt närmaste ombud.

För internationella leveranser utanför EU så utgår ingen moms - momsen dras av på priset av direkt i kassan (12% för kosttillskott och 25% för övriga produkter). Eventuella tull- och moms kostnader som uppkommer i kundens hemland är inget som vi ansvarar över, utan åligger kunden att betala. 

Betalning
Vi erbjuder gratis betalsätt via Faktura/Delbetalning genom Payson (som ägs av SveaWebpay), Kortbetalning och Swish för E-handel. Väljer du som Kund att betala med faktura har den alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan.All fakturering sker och hanteras Payson/SveaWebpay och den fakturan som de skickar till din e-mailadress gäller för betalning.

Vitosine.se har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta. 

Ångerrätt & retur
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt enligt LODA. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Ångerrätten gäller inte för produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. För att nyttja din ångerrätt mejla oss på info@vitosine.com. Vi behöver följande information: 

a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse eller på fakturan)

b) ditt namn och kontaktuppgifter

c) antal och namn på de produkter som önskas returneras

Vitosine.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Returadress
Vitosine AB
Flöjelbergsgatan 8B
43137 Mölndal

Återbetalning
Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på www.payson.se. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman, dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura, swish eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterat vi retursumman på ditt konto. 

Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på info@vitosine.com. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.  Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Priser & produktbilder
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 12% (för kosttillskott) samt 25% (för övriga produkter) moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar. 

Anmärkning
Alla produkter som säljs hos Vitosine är endast ett komplement till råd från din läkare och/eller terapeut och är inte tänkt att på något sätt ersätta eventuell läkarundersökning eller behov läkarvård. Produkterna på Vitosine.se bör ej användas som ett alternativ till en varierad kost. Den rekommenderade dagliga dosen som anges på förpackningen bör ej överskridas. Tänk på vikten av en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil. Om du är gravid, ammande, lider av sjukdom eller behandlas med läkemedel bör du alltid kontakta läkare innan du använder produkterna på Vitosine.se.

Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.

Informationen du lämnar om dig själv används av vitosine.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör vitosine.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Ändringar till de Allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

_______________ 

Integritetspolicy

Dina personuppgifter och hur vi hanterar dem
Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Denna policy beskriver hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du besöker vår webbplats och använder de tjänster som erbjuds där. 

I samband med att du lägger din order eller skapar ett konto godkänner du att vi sparar och använder dina uppgifter för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Payson (SveaWebpay), Stripe & Swish.

Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, DHL, Schenker, UPS. 

Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder MailChimp för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd
Vitosine AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.


Det är viktigt för oss att du känner dig trygg. Vi värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter med största respekt. Om du ändå anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt så får du gärna höra av dig till oss. Du har också möjlighet att lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är den myndighet som utövar tillsyn av behandlingen av personuppgifter.

Vitosine förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy när som helst i tiden, i den utsträckning de är nödvändiga för att åtgärda störningar eller uppfylla nya legala och tekniska krav. Alla ändringar av denna integritetspolicy kommer att publiceras på webbplatsen.

För ytterligare information om vår personuppgiftshantering hänvisar vi till info@vitosine.com


_______________ 

Dessa villkor har fastställts av Vitosine den 2020-08-10