Köpvillkor
Om bolaget
Vitosine AB med organisationsnummer 559118-9625. Bolaget har sitt säte i Västra Götalandsregionen, Mölndal och är registrerat för F-skatt och moms. Momsregistreringsnummer: SE559118962501.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din angivna e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundservice, den fungerar både som kvitto och garantibevis. Har du inte erhållit en orderbekräftelse inom senast 1 timme från genomförd beställning ber vi dig meddela kundservice.
Frakt- & leverans inom Sverige
Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar inom Sverige. Normalt har du ditt paket redan inom 1-4 arbetsdagar. I vissa fall kan det dröja lite längre och kan bero på att Postleverantören ibland kan få förseningar eller tekniska problem. Vi försöker då i första hand att informera dig via mail om eventuell leveransförsening. Har du mot förmodan inte fått ditt paket efter 7 arbetsdagar ber vi dig kontakta kundservice på e-postadress: [email protected].
Med leveransval “Standard Frakt” skickas beställningen med Citymail eller Postnord till din brevlåda eller till ett ombud nära dig. Detta avgörs av brevbäraren. Om paketet ej får plats i brevlådan kan det komma att läggas utanför din dörr eller att hängas i en påse på din brevlåda. Paket som väger över 500g skickas normalt alltid till ett paket-ombud.
Med leveransval “Postnord” skickas beställningen med Postnord MyPack Collect till närmaste Postnord-ombud. Detta leveransval kostar 19:-, men är kostnadsfritt vid beställningar över 299:-.
Med leveransval “DHL” skickas beställningen till närmaste DHL-ombud mot en kostnad på 29:-.
Har du önskemål om specifikt ombud, vänligen lämna ett meddelande i samband med din beställning i kassan eller skicka ett mejl till [email protected] så ordnar vi det.
Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen (oftast 7 dagar). Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Observera att outlöst paket inte faller inom ramen för ångerrätt.
Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Posten, Schenker och DHL med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.
Beställningsvaror
Observera att för beställningsvaror gäller andra leveransvillkor och framgår på respektive produktsida.
Hemleverans inom Sverige
Vid val av “Hemleverans” levereras ditt paket utanför din dörr med DHL eller Postnord utan kvittens. Genom att välja detta leveransalternativ godkänner du att chauffören kan ställa paketet utanför din dörr om ingen finns hemma.
Betalning
Vi erbjuder gratis betalsätt via Faktura/Delbetalning/Kortbetalning/Banköverföring genom Svea Bank AB (publ) och Swish för E-handel. Väljer du som Kund att betala med faktura har den alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan. All fakturering sker och hanteras av Svea Bank AB (publ) org. nr 556158–7634 och den fakturan som de skickar till din e-mailadress gäller för betalning.
Vitosine.se har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller [email protected]. Dataskyddsombud nås på [email protected].
Ångerrätt & retur
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt enligt LODA. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Varan behöver returneras i oförändrat skick för att du som kund ska få en fullständig kreditering. Ångerrätten gäller inte för produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Returrätten gäller inte för produkter med särskilda villkor såsom beställningsvaror. Om det är en beställningsvara så står det angivet på produktsidans innehåll. Är du osäker, så ber vi dig mejla kundservice på [email protected]
För att nyttja din ångerrätt mejla oss på [email protected]. Vi behöver följande information:
a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse eller på fakturan)
b) ditt namn och kontaktuppgifter
c) antal och namn på de produkter som önskas returneras
Vitosine.se skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.
Returadress
Vitosine AB
Flöjelbergsgatan 8B
43137 Mölndal
Återbetalning
Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på www.payson.se. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman, dock senast inom 30 dagar. Om du har betalat med faktura, swish eller direktbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterat vi retursumman på ditt konto.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 eller 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Reklamation
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice på [email protected]. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Garanti
Garanti gäller endast vid fabrikationsfel. Effekten av kosttillskott är väldigt individuell, därför går det inte att garantera resultat för alla individer. Läs på om kosttillskotten du vill köpa för att se om det möter behovet du har. Produkterna brukas på egen risk.
Priser & produktbilder
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 12% (för kosttillskott) samt 25% (för övriga produkter) moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi reserverar oss även för eventuella skrivfil i produktbeskrivningar. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.
Anmärkning
Alla produkter som säljs hos Vitosine är endast ett komplement till råd från din läkare och/eller terapeut och är inte tänkt att på något sätt ersätta eventuell läkarundersökning eller behov läkarvård. Produkterna på Vitosine bör ej användas som ett alternativ till en varierad kost. Den rekommenderade dagliga dosen som anges på förpackningen bör ej överskridas. Tänk på vikten av en mångsidig och balanserad kost och en hälsosam livsstil. Om du är gravid, ammande, lider av sjukdom eller behandlas med läkemedel bör du alltid kontakta läkare innan du använder produkterna på Vitosine.
Personuppgifter
I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med apoteksdatalagen och dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv används av Vitosine och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Vitosine.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Ändringar till de Allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
_______________
Dessa Villkor har fastställts av Vitosine den 2019-05-19